Filmul F1: The Movie nu este despre o tornadă de intensitate mică. Subiectul se referă la Formula 1, una dintre cele mai scumpe competiții din lume.
🎬 F1: The Movie – Premisă 📖
Sonny Hayes (Brad Pitt – Wolfs) este un pilot de curse ajuns la apusul carierei. Concurează prin te miri ce curse, neavând un contract permanent.
Se mută de la Daytona la Le Mans și de la liniuțe pe Dorobanți la Dakar.
Un amic de mult uitat, Ruben (Javier Bardem – Dune: Part One), îl agață într-un bar și îl ademenește cu o propunere fantastică, aceea de a concura în F1.
Ruben conduce o echipă în această competiție, însă rezultatele sunt dezastruoase, nu că n-a câștigat vreo cursă, dar nu a obținut niciun punct.
Mișcarea pare disperată. Chiar este, cum naiba poate un ratat, care nu s-a mai aflat în spatele unei asemenea mașini de trei decenii, să revigoreze o echipă aflată în comă?
Alături de mult mai tânărul coechipier, Joshua (Damson Idris – Outside the Wire) și inginera șef, Kate (Kerry Condon – The Banshees of Inisherin), Sonny speră să producă minunea.
Restul speră să producă accidente.
💭 F1: The Movie – Comentariu 🍿
Regizat de Joseph Kosinski, cel care a revitalizat Top Gun cu o continuare ce a explodat la încasări, filmul de față fix asta pare: Maverick, dar nu în aer, ci pe asfalt.
Înainte să turez motoarele la maximum, trebuie să dau câteva rateuri care au legătură, în mare parte, cu scenariul.
🧱 Scenariul: plin de clișee
Este unul plin de clișee și lipsit de orice strop de originalitate. Știi exact ce se va întâmpla și când se va întâmpla.
Apariția momentelor cheie este la fel de previzibilă ca prinderea pe roșu a tuturor semafoarelor din București când te grăbești spre casă, chinuit de o cufurie turbulentă.
🧓 Pitt e mentorul cu riduri, puștiul e arogant
Brad Pitt, în vârstă de „suficient cât să fie tatăl echipierului de la boxe”, este bătrânelul cu experiență care este nevoit să dea lecții de pilotaj unui puști arogant.
Dacă schimbam Brad Pitt cu Tom Cruise, ați fi crezut că vorbesc despre filmul cu avioane, nu?
Mare diferență între cele două scenarii nu ar fi, doar că unul ne duce-n ceruri, altul ne face să mirosim pneuri arse.
Din această relație ies scântei mai ceva decât un foc de artificii de 4 iulie, așa că nu este de mirare că piloții se întrec nu doar pe circuit, ci și în replici belicoase.
Intervin la mijloc orgolii neostoite, aere de superioritate și o luptă de a demonstra cine o are mai scurtă, aici mă refer la durata petrecută pe un tur de circuit.
🎥 Realism tehnic sau documentar în direct?
Un alt aspect care trage cumva filmul în jos, și o să pară extrem de ciudată această plângere, este acela că pelicula arată mult prea realist.
Filmul este atât de bine realizat tehnic încât nu mai pare o ficțiune, ci un documentar în toată regula. Aveam impresia că urmăresc pe viu curse de Formula 1, nu că mă uit la ceva fictiv.
👥 Piloți reali și echipe fictive
La această senzație contribuie și amestecarea personajelor închipuite cu piloți reali. Avem parte de câteva apariții scurte ale unor legende de F1, nu degeaba printre producători se regăsește și Lewis Hamilton.
Echipa lui Ruben, APX, nu există în realitate, iar în film are tot atâta istorie în F1 cât are și România la curling. Dar ea concurează cu greii acestei competiții și piloții ei încearcă să facă față rechinilor reali ai circuitului: Verstappen, Hamilton, Leclerc.
Apar și ei să dea greutate peliculei, dar nu știu ce să zic, aș cataloga prezența lor ca slănina într-o salată vegetariană.
Te surprind pe neașteptate, dar nu au ce căuta acolo, mai mult distrag atenția și am crezut că am plătit bilet la un spot publicitar care se vrea un film de acțiune.
Astea fiind zise, să trec la cele bune.
👑 Vizual și sonor: capodoperă
Filmul este fabulos din punct de vedere tehnic, nu am ce să-i reproșez. Kosinski este un expert desăvârșit când vine vorba de a livra o estetică lucioasă și masculină.
Acum nu se mai joacă printre avioane care se ridică la cer, de zici că-i melodie de B.U.G. Mafia, ci cu monoposturi care se înfig în prima curbă ca reporterii la ceremonia Oscar.
Vizual, F1: The Movie este o capodoperă incontestabilă: au filmat direct pe circuite reale, cu camere montate pe mașini în timpul curselor din 2023 și 2024.
Asta imprimă o senzație de realism pe care „Fast & Furious” doar o mimează printre explozii și discuții despre „familie”.
🎥 Tehnologie și adrenalină la milimetru
Echipa de producție s-a integrat în programul F1 ca un “al 11-lea” garaj, filmând scene cu monoposturi modificate (bazate pe F2) în pauzele oficiale ale GP-urilor din sezonul 2023 – Silverstone, Monza, Spa, Yas Marina etc.
Au fost folosite camere de bord montate direct pe mașini, inclusiv tehnologii IMAX, și camere bazate pe iPhone în format ProRes/LOG.
Hai că am dat-o prea mult în detalii tehnice plictisitoare, dar am găsit informațiile astea interesante și am zis că este păcat să nu le menționez.
La rândul lor, Brad Pitt și Damson Idris nu au tras mâța de coadă, au condus ei înșiși aceste mașini modificate, atingând viteze de aproape 300 km/h, iar filmările s-au desfășurat în fața publicului.
🪑 Experiență IMAX care-ți zguduie retina
Nu îmi place deloc 4DX ca primă experiență cu un film, în general vorbind, dar F1: The Movie se pretează de senzație la așa ceva.
În sala IMAX dârdăiau scaunele sub noi când mașinile zburau pe circuit, nici nu vreau să-mi imaginez cum este la 4DX.
Senzația de viteză este una atât de puternică încât sunt șanse bune să te ia cu leșin dacă ai rău de mașină.
În câteva momente chiar am crezut că-mi cedează globul cristalin, pentru că nu mai vedeam clar, totul era o ceață sub forma unei dâre continue.
M-am liniștit, era doar peisajul care se succeda în viteză warp pe lângă mașinile care mâncau asfaltul mai ceva decât o turmă de pachiderme când descoperă o pășune gratis, cu de toate.
🔊 Sunet de Oscar
Imaginea este însoțită de un mixaj de sunet demențial, deja adulmec o mireasmă de Oscar la această categorie. Se aude de parcă ești cu capul în motor și sufletul în difuzoare.
Fiecare schimbare de treaptă este ca o lovitură de tren japonez în stern și îți explodează tot corpul când rachetele automobilistice iau câte o curbă.
În plus, coloana sonoră este presărată cu piese perfect alese, o știți deja pe cea a trupei Queen, dar sunt și altele la același nivel.
🎭 Actorie de vitrină, nu de podium
Personajele sunt unele șablon, așa că nu trebuie să avem pretenția la o actorie stratosferică.
Brad Pitt face ce știe el mai bine. Zâmbește galant, arată extraordinar pentru vârsta lui – scenariul ține neapărat să menționeze asta – și se preface că nu-l dor șalele în timp ce schimbă vitezele la 300 km/h.
Nu am ce să comentez pe seama celorlalte performanțe, nu este niciuna cu adevărat memorabilă, să merite urcată pe podium, mai ales că aveam un puternic déjà vu că am mai asistat la asemenea interacțiuni.
Când cursa se oprea și oamenii începeau să vorbească… îmi dădeam seama că am venit la film pentru tururi rapide, nu pentru truisme obosite.
🏆 F1: The Movie – Verdict 👍 sau 👎?
Nu este o mare surpriză, povestea este cam cu frâna de mână trasă.
Avem toate clișeele posibile: echipa pe care n-o bagă nimeni în seamă, pilotul rebel, patronul insuportabil și veteranul al cărui prezent este umbrit de o tragedie din trecut.
Dar pe palier distractiv, FILMUL ESTE UN SPECTACOL GRANDIOS, O EXPERIENȚĂ CINEMATOGRAFICĂ UNICĂ și nu cred că anul acesta va avea concurent.
⚠️ Greșeli care te scot de pe pistă
Aș fi preferat ca și scenariul să primească aceeași atenție minuțioasă, nu doar partea tehnică să fie bibilită până la perfecțiune.
Spre exemplu, nu mi-a căzut deloc bine replica: Se luptă pentru ultimul loc.
Dragi scenariști, doi piloți se luptă pentru evitarea ultimului loc, nu pentru el, că nu este un premiu râvnit.
Și am să vă rog să fiți atenți când se vorbește despre costul unei mașini, fie este o eroare de scenariu, fie am auzit eu prost.
În film se pomenește că o mașină de F1 ar costa 150 de milioane de dolari, ceea ce e absurd.
În realitate, aia pe care F1: The Movie vrea s-o emuleze, prețul se situează undeva la 10-15 milioane de dolari.
🏁 Epilog cu motorul turat
Hai că am petrecut prea mult timp la boxe, așa că încerc să ajung la final înainte să obosească omul care flutură steagul hașurat.
Brad Pitt își face treaba, dar nu are material scenaristic care să-i forjeze talentul, cursele arată bestial, iar regia duduie ca o mașină de 800 cai putere.
Doar că motorul narativ are ceva probleme la injecție. E mai mult o declarație de dragoste către Formula 1 și își atinge scopul, m-a făcut să vreau să urmăresc din nou cursele.
Credeam că o să fie mai spectaculos și mai dramatic de atât, nu am fost pe deplin satisfăcut pentru că există atât de multe restricții încât accidentele sunt extrem de rare.
Vorbesc de F1 competiția sau despre F1 filmul? Vă las pe voi să ghiciți cât mă duc să testez 8 monoposturi, că vreau și eu să mă dau o tură de circuit.
(4 / 5)
Trailer